Matematika rozšiřující
Matematika rozšiřující
Zkouška matematika rozšiřující je od školního roku 2020/2021 novou nepovinnou zkouškou společné části maturitní zkoušky, která svou formou a obsahem odpovídá dříve konané nepovinné výběrové zkoušce z matematiky, jejíž pokusné ověřování probíhalo mezi lety 2017 až 2020 pod názvem Matematika+.
Hlavním účelem zkoušky zůstává zvýšení celkové úrovně matematické gramotnosti žáků středních škol. Matematika rozšiřující je zkouška ze středoškolského učiva matematiky, jejímž cílem je ověřit takové dovednosti a vědomosti žáků, jež jsou důležitým předpokladem pro úspěšné zvládnutí studia na vysokých školách technického, ekonomického, matematického a přírodovědného zaměření a následně také pro kvalitní výkon vybraných profesí.
Jak a proč se ke zkoušce přihlásit
Matematiku rozšiřující si lze přihlásit pouze jako nepovinnou zkoušku společné části maturitní zkoušky. Ke zkoušce se mohou přihlásit všichni žáci, kteří podávají přihlášku k maturitní zkoušce v řádném termínu – k přihlášení stačí, aby žák na přihlášce zaškrtnul matematiku rozšiřující jako nepovinnou zkoušku společné části (není tedy nutná registrace a podání speciální elektronické přihlášky na výsledkovém portálu žáka, jako tomu bylo v předchozích letech v případě zkoušky Matematika+).
Úspěšný výsledek zkoušky je velmi často zohledňován fakultami vysokých škol v rámci přijímacího řízení. Neúspěšný výsledek nemá vliv na celkový výsledek maturitní zkoušky – maturitní vysvědčení je žákům vydáváno na základě výsledků povinných zkoušek společné a profilové části.
Matematika rozšiřující a vysoké školy
Výsledek z matematiky rozšiřující byl v minulém školním roce hojně zohledňován vysokými školami v rámci přijímacího řízení, stipendijních programů či jiným způsobem. Stále více vysokých škol si uvědomuje studijní potenciál žáků, kteří jsou schopni výběrovou zkoušku z matematiky úspěšně složit, a výsledek takové zkoušky bonifikuje.
Seznam fakult vysokých škol zohledňujích výsledek zkoušky naleznete v níže uvedeném odkazu. Seznam bude v průběhu školního roku opakovaně aktualizován.
- Seznam vysokých škol [PDF, 230 kB]
Obsah a forma zkoušky
Rozsah ověřovaných požadavků na vědomosti a dovednosti žáků je stanoven katalogem požadavků, který svým obsahem navazuje na katalog požadavků pro dříve konanou nepovinnou výběrovou zkoušku Matematika+. Testová zadání z předchozích let (včetně testů pro Matematiku+, které formálně i obsahově odpovídají zkoušce z matematiky rozšiřující), jsou k dispozici v záložce Testy a zadání.
Zkouška se koná formou didaktického testu, který se skládá z uzavřených, otevřených a široce otevřených úloh. Didaktický test je hodnocen slovně hodnocením "uspěl" nebo "neuspěl". Za správná řešení všech úloh v testu lze získat celkem 50 bodů, přičemž pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 17 bodů. Způsob hodnocení zkoušky stanovilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v kritériích hodnocení.
Časový limit
Na řešení didaktického testu je vyhrazeno 150 minut. Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mají čas prodloužen podle svého zařazení na základě doporučení školského poradenského zařízení. Žákům, kteří se v souladu s § 20 odst. 4 školského zákona vzdělávali alespoň 4 roky v předcházejících 8 letech před zkouškou ve škole mimo území České republiky, se na jejich žádost (uvedenou v přihlášce k maturitní zkoušce) prodlužuje doba konání didaktického testu o 15 minut.
Povolené pomůcky
U zkoušky je povoleno používat Matematické, fyzikální a chemické tabulky a vzorce pro střední školy, které nesmí obsahovat příklady řešení či vysvětlení vzorců (samozřejmě bez jakýchkoli poznámek; zvýraznění či podtržení je povoleno). Rovněž je možné používat publikace, jejichž obsah nepřesahuje informace uvedené v běžných vydáních matematických, fyzikální a chemických tabulek (s doložkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) a které neobsahují výklad vzorců, ukázky užití vzorců ani řešené vzorové úlohy.
Žáci dále mohou používat rýsovací potřeby (tužka, guma, pravítko, trojúhelník s ryskou, úhloměr a kružítko) a kalkulačku bez grafického režimu, řešení rovnic a úprav algebraických výrazů. Kalkulačka nesmí vykreslovat grafy, nesmí zjednodušovat algebraické výrazy obsahující proměnnou a nesmí ani počítat kořeny algebraických nebo jiných rovnic. Nelze použít programovatelnou kalkulačku.
Kalkulačka by měla naopak zvládat všechny početní (aritmetické) operace (sčítání, odčítání, násobení dělení, umocňování a odmocňování), měla by počítat hodnoty elementárních funkcí (sinus, kosinus a tangens, logaritmus) a k hodnotám těchto funkcí nalézt argument (resp. hodnoty inverzních funkcí). Toleruje se mnoho dalších funkcí kalkulaček, např. práce se zlomky, částečné odmocňování (tedy úpravy aritmetických výrazů pouze s čísly), převody úhlů, výpočet faktoriálů a kombinačních čísel, statistické funkce apod.
Zvýrazňovače mohou používat všichni žáci, nejenom žáci s doporučením ŠPZ. Použití zvýrazňovačů pro všechny je ale povoleno pouze při práci s testovými sešity. Do záznamových archů je jejich použití zakázáno!
Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mohou využívat kompenzační pomůcky stanovené v doporučení školského poradenského zařízení. Žáci podle § 20 odst. 4 mohou použít překladový slovník.
Profilové zkoušky
Profilová část se skládá z povinných zkoušek z českého jazyka a literatury, z cizího jazyka, pokud si žák zvolil cizí jazyk ve společné části, a ze 2 nebo 3 dalších povinných zkoušek z nabídky stanovené školou (jejich počet stanoví pro každý obor vzdělání rámcový vzdělávací program). Každý žák může kromě povinných zkoušek konat i 2 nepovinné profilové zkoušky.
Nabídku povinných i nepovinných zkoušek včetně formy a témat těchto zkoušek podle rámcového a školního vzdělávacího programu určuje ředitel školy, a to nejpozději 7 měsíců před konáním první zkoušky profilové části. Tyto informace by měl zveřejnit na veřejně přístupném místě ve škole i způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Do nabídky povinných zkoušek profilové části maturitní zkoušky mohou být školou zařazeny pouze předměty nebo jiné ucelené části vzdělávacího obsahu, jejichž součet týdenních vyučovacích dob v jednotlivých ročnících stanovených učebním plánem školního vzdělávacího programu činí za celou dobu vzdělávání nejméně 4 vyučovací hodiny. Pokud je obsahem zkoušky více obsahově příbuzných předmětů nebo jiných ucelených částí vzdělávacího obsahu školního vzdělávacího programu, pak se jejich týdenní vyučovací doby sčítají.
Zkoušky profilové části se mohou konat v termínech stanových maturitní vyhláškou. Bližší informace k harmonogramu maturitní zkoušky naleznete v části Maturitní kalendář.
Profilové zkoušky z českého jazyka a literatury a cizího jazyka
Zkoušky z českého jazyka a literatury a cizího jazyka se konají formou písemné práce a formou ústní zkoušky před zkušební maturitní komisí. U zkoušky z cizího jazyka není rozhodující, jedná-li se o cizí jazyk, ke kterému se žák hlásí ve společné části, nebo jedná-li se o zkoušku z cizího jazyka konanou pouze v profilové části (z toho důvodu není možné, aby se žák hlásil ke konání zkoušky ze stejného cizího jazyka dvakrát).
Pravidla pro konání písemných prací a ústních zkoušek z těchto zkušebních předmětů jsou stanovena § 14a, 14b, 14c, 14d a 19 maturitní vyhlášky. Další podrobnosti stanovuje vždy ředitel školy.
Hodnocení písemné práce tvoří 40 % celkového hodnocení příslušné zkoušky, hodnocení ústní zkoušky pak tvoří zbývajících 60 %. Podrobná kritéria hodnocení navrhuje ředitel školy a schvaluje zkušební maturitní komise. Na základě opatření obecné povahy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy byla pro některé skupiny žáků upravena pravidla konání těchto zkoušek v souvislosti s nestandardním průběhem vzdělávání ve školních letech 2019/2020 a 2020/2021.
Nahrazení profilové zkoušky z cizího jazyka jazykovým certifikátem
Žáci si mohou výsledek 1 povinné profilové zkoušky z cizího jazyka nahradit výsledkem standardizované zkoušky (jazykovým certifikátem), tuto možnost však musí povolit ředitel školy. V souladu s ustanovením školského zákona se možnost nahrazení povinné profilové zkoušky týká žáků, kteří konají v profilové části alespoň 4 povinné profilové zkoušky. V takovém případě může ředitel školy stanovit za podmínek stanovených maturitní vyhláškou, že lze jednu povinnou profilovou zkoušku z cizího jazyka nahradit doložením jazykového certifikátu, který dokládá jazykové znalosti žáka na úrovni stanovené rámcovým vzdělávacím programem daného oboru nebo vyšší, nejméně však na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce (např. na gymnáziích směřuje výuka v cizím jazyce na dosažení úrovně B2, v dalším cizím jazyce pak na úroveň B1). Nahrazení zkoušky jazykovým certifikátem může ředitel školy povolit také u 1 nepovinné profilové zkoušky z cizího jazyka.
Nahradit lze i profilovou zkoušku navázanou na konání didaktického testu ve společné části, didaktický test ve společné části však žák koná vždy.
Pro jarní zkušební období ve školním roce 2021/2022 je možné podat písemnou žádost o nahrazení zkoušky řediteli školy nejpozději do 31. března 2022. Pro nahrazení zkoušky v rámci podzimního zkušebního období je stanoven termín 30. června 2022.
Další profilové zkoušky
Profilové zkoušky z nabídky stanovené ředitelem školy v souladu s rámcovým a školním vzdělávacím programem (vyjma zkoušek z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka) se mohou konat následujícími formami, popř. kombinací těchto forem:
- písemná zkouška
- praktická zkouška
- ústní zkouška
- maturitní práce s obhajobou
Komplexní absolventská práce
Na základě vyhlášení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy bylo od 15. září 2021 zahájeno také pokusné ověřování alternativní zkoušky profilové části maturitní zkoušky formou komplexní absolventské práce s obhajobou ve vybraných oborech středních odborných škol. Více informací k pokusnému ověřování naleznete na webových stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
- Vyhlášení pokusného ověřování [PDF, 422 kB]
- Seznam zařazených škol [PDF, 128 kB]
- Dodatek č. 1 k vyhlášení pokusného ověřování
Mimořádné navýšení počtu opravných zkoušek u praktické zkoušky
V souladu s opatřením obecné povahy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kterým byl upraven model maturitní zkoušky 2021, byl všem žákům, kteří byli přihlášeni k praktické zkoušce v jarním nebo podzimním zkušebním období ve školním roce 2020/2021, navýšen počet opravných zkoušek u praktické zkoušky o 1 opravnou zkoušku na tři opravné zkoušky (tj. na celkem 4 pokusy).
Matematika
Matematika je společně s cizím jazykem jedním z povinně volitelných zkušebních předmětů společné části maturitní zkoušky. Pokud si žák matematiku nezvolí jako 2. povinnou zkoušku společné části, může z ní konat zkoušku nepovinnou.
Forma zkoušky
Maturitní zkouška z matematiky se koná formou didaktického testu. Test obsahuje různé typy úloh uzavřených (žák vybírá správné řešení z nabízených alternativ) a úlohy úzce otevřené (hodnocena je odpověď, kterou žák samostatně tvoří, tj. numerický výsledek, odvozený vztah, geometrická konstrukce apod.).
Didaktický test také obsahuje několik široce otevřených úloh. K výsledku se musí žák dopočítat naprosto stejným způsobem, do záznamového archu však u těchto úloh uvede i postup řešení, který je i předmětem hodnocení (za samotný výsledek bez postupu řešení žák nezíská žádné body, naopak uvedení správného postupu řešení může mít na výsledné hodnocení pozitivní dopad i v případě, kdy se žák dopustí drobné numerické chyby, která povede k nesprávnému výsledku).
Zkouška je hodnocena slovně hodnocením "uspěl" nebo "neuspěl". Za správná řešení všech úloh v testu lze získat celkem 50 bodů, pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 17 bodů. Přesný způsob hodnocení zkoušky stanovilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v kritériích hodnocení.
Obsah zkoušky
Očekávané vědomosti a dovednosti, které mohou být zkouškou ověřovány, jsou stanoveny v katalogu požadavků. Ten uvádí 5 základních kategorií kompetencí, které jsou pro úspěch u zkoušky zásadní a které by měly být zohledňovány i během výuky na střední škole napříč všemi učebními obory (osvojení matematických pojmů a dovedností, matematické modelování; vymezení a řešení problému, komunikace, užití pomůcek). V katalogu jsou dále uvedeny jednotlivé tematické okruhy, základní specifikace zkoušky a příklady testových úloh.
Úlohy didaktického testu reflektují neopominutelné pojmy matematiky ze základní a střední školy. Předpokladem zdárného řešení úloh je dovednost užívat bezchybně a s pochopením jednoduchý matematický aparát (úpravy výrazů, řešení rovnic, pravidla pro umocňování, základní vztahy a vzorce apod.). Test může obsahovat úlohy s problematikou běžného života i úlohy z jiných než jen matematických oborů, k jejichž vyřešení postačí základní matematické znalosti a dovednosti, jako je např. použití přímé i nepřímé úměry, procentový počet, pravděpodobnostní odhad nebo postupy finanční matematiky.
Zadání didaktických testů z předchozích let jsou k dispozici v části Testy a zadání.
Časový limit
Na zkoušku je vyhrazeno 135 minut. Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek mají čas prodloužen podle svého zařazení na základě doporučení školského poradenského zařízení (více viz část Úpravy podmínek). Žákům, kteří se v souladu s § 20 odst. 4 školského zákona vzdělávali alespoň 4 roky v předcházejících 8 letech před zkouškou ve škole mimo území České republiky, se na jejich žádost prodlužuje doba konání didaktického testu o 10 minut.
Povolené pomůcky
U zkoušky je povoleno používat Matematické, fyzikální a chemické tabulky a vzorce pro střední školy, které nesmí obsahovat příklady řešení či vysvětlení vzorců (samozřejmě bez jakýchkoli poznámek; zvýraznění či podtržení je povoleno). Rovněž je možné používat publikace, jejichž obsah nepřesahuje informace uvedené v běžných vydáních matematických, fyzikální a chemických tabulek (s doložkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) a které neobsahují výklad vzorců, ukázky užití vzorců ani řešené vzorové úlohy.
Žáci dále mohou používat rýsovací potřeby (tužka, guma, pravítko, trojúhelník s ryskou, úhloměr a kružítko) a kalkulačku bez grafického režimu, řešení rovnic a úprav algebraických výrazů. Kalkulačka nesmí vykreslovat grafy, nesmí zjednodušovat algebraické výrazy obsahující proměnnou a nesmí ani počítat kořeny algebraických nebo jiných rovnic. Nelze použít programovatelnou kalkulačku.
Kalkulačka by měla naopak zvládat všechny početní (aritmetické) operace (sčítání, odčítání, násobení dělení, umocňování a odmocňování), měla by počítat hodnoty elementárních funkcí (sinus, kosinus a tangens, logaritmus) a k hodnotám těchto funkcí nalézt argument (resp. hodnoty inverzních funkcí). Toleruje se mnoho dalších funkcí kalkulaček, např. práce se zlomky, částečné odmocňování (tedy úpravy aritmetických výrazů pouze s čísly), převody úhlů, výpočet faktoriálů a kombinačních čísel, statistické funkce apod.
Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mohou využívat kompenzační pomůcky stanovené v doporučení školského poradenského zařízení. Žáci podle § 20 odst. 4 mohou použít překladový slovník.
Cizí jazyk
Cizí jazyk je společně s matematikou jedním ze dvou povinně volitelných předmětů společné části maturitní zkoušky. V současné době je možné konat zkoušky z 5 cizích jazyků: anglického jazyka, francouzského jazyka, německého jazyka, španělského jazyka a ruského jazyka.
Žák si ale může zvolit pouze takový cizí jazyk, který je ve škole vyučován a který splňuje povinnou hodinovou dotaci pro povinné zkoušky profilové části ve školním vzdělávacím programu příslušného oboru vzdělání. Pokud si žák cizí jazyk ve společné části zvolí, koná z tohoto cizího jazyka automaticky i zkoušku v profilové části (formou písemné práce a ústní zkoušky).
Forma zkoušky
Zkouška z cizího jazyka ve společné části se koná formou didaktického testu (bez ohledu na to, zda se jedná o zkoušku povinnou či nepovinnou), který je tvořen dvěma částmi: poslechovou částí a částí ověřující čtení a jazykové vědomosti a dovednosti.
V rámci všech pěti cizích jazyků má didaktický test stejnou strukturu, stejný počet dílčích částí (9) i stejný počet úloh (64). Obsahuje různé typy uzavřených úloh (úlohy multiple choice s výběrem 3–4 alternativ, úlohy dichotomické s dvoučlennou volbou a úlohy přiřazovací). V testu je také zařazeno 8 otevřených úloh se stručnou odpovědí. Maximálně lze v testu získat 95 bodů. Pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 42 bodů.
Test je hodnocen slovně hodnocením „uspěl(a)“ nebo „neuspěl(a)“ s procentuálním vyjádřením úspěšnosti (na maturitním vysvědčení tedy není uvedena známka). Způsob hodnocení zkoušky stanovilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v kritériích hodnocení.
Časový limit
Zkouška z cizího jazyka trvá celkem 110 minut – poslechová část trvá 40 minut, na část ověřující čtení a jazykové vědomosti a dovednosti (v testovém sešitě je uvedena jako část „čtení a jazyková kompetence“) je vyhrazeno 70 minut.
Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mají časový limit prodloužen dle svého zařazení do příslušné skupiny a kategorie uvedené v doporučení školského poradenského zařízení. Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky, kteří byli zařazeni do kategorie sluchové postižení, nekonají poslechový subtest.
Obsah zkoušky
Rozsah vědomostí a dovedností žáků, který může být didaktickým testem z cizího jazyka ověřován, je stanoven v katalogu požadavků pro příslušný zkušební předmět. Požadavky dále vycházejí ze znění publikace Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR, česky SERRJ). Katalogy požadavků byly zpracovány s přihlédnutím k terminologii použité v deskriptorech, které v SERRJ vymezují jazykovou referenční úroveň B1.
Zkoušku z cizího jazyka ve společné části maturitní zkoušky (didaktický test) však nelze nahradit výsledkem úspěšně vykonané standardizované zkoušky doložené jazykovým certifikátem.
Povolené pomůcky
Během zkoušky je povoleno používat pouze psací potřeby. Není možné používat překladové slovníky či jiné podobné publikace. Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mohou využívat kompenzační pomůcky stanovené v doporučení školského poradenského zařízení.
Český jazyk a literatura
Zkouška z českého jazyka a literatury je povinnou zkouškou společné části maturitní zkoušky. Žák, který koná zkoušku z českého jazyka a literatury ve společné části, automaticky koná také povinnou profilovou zkoušku z tohoto předmětu v profilové části (formou písemné práce a ústní zkoušky).
Obsah a forma zkoušky
Zkouška se koná formou didaktického testu, který ověřuje osvojení základních jazykových a literárních vědomostí a dovedností a obsahuje tzv. uzavřené i otevřené úlohy. Uzavřené úlohy (tzn. úlohy s nabídkou odpovědí) mohou být různého typu (s výběrem ze 4 alternativ, svazek dichotomických úloh, přiřazovací a uspořádací). Otevřené úlohy žádnou nabídku odpovědí neobsahují, a je tedy nutné správnou odpověď doplnit. V testu lze získat maximálně 50 bodů. Pro úspěšné vykonání zkoušky je nutné získat alepoň 22 bodů.
Požadavky na vědomosti a dovednosti žáků, které jsou didaktickým testem ověřovány, jsou vymezeny platným katalogem požadavků.
Test je vyhodnocován centrálně podle kritérií hodnocení stanovených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Stejně jako všechny ostatní zkoušky společné části i didaktický test z českého jazyka a literatury je hodnocen slovně hodnocením „uspěl(a)“ nebo „neuspěl(a)“ s procentuálním vyjádřením úspěšnosti. Na maturitním vysvědčení tedy není u zkoušky z českého jazyka a literatury ve společné části uvedena známka.
Časový limit
Časový limit pro konání testu je 85 minut. Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mají navýšen čas na konání zkoušky a případně další uzpůsobení podmínek konání zkoušky podle doporučení vydaného školským poradenským zařízením. Žákům, kteří se v souladu s § 20 odst. 4 školského zákona vzdělávali alespoň 4 roky v předcházejících 8 letech ve škole mimo území České republiky, se na jejich žádost (uvede se na přihlášce k maturitní zkoušce) prodlužuje doba konání didaktického testu o 30 minut.
Povolené pomůcky
V průběhu testování je povoleno používat pouze psací potřeby. Výjimku tvoří osoby vzdělávající se dlouhodobě v zahraničí podle § 20 odst. 4 školského zákona, které mají možnost využít překladový slovník, a žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky, kteří mohou využívat kompenzační pomůcky stanovené v doporučení školského poradenského zařízení.