Asistent-modifikátor
Asistent-modifikátor modifikuje/objasňuje jazykové prostředky, kterým žák nerozumí.
V rámci zkoušky z českého jazyka a literatury je oprávněn modifikovat pouze instrukce pro práci se zkušební dokumentací a zadání úloh. V rámci zkoušek z cizího jazyka je oprávněn modifikovat pouze pasáže v českém jazyce (např. nemodifikuje ani neobjasňuje výchozí texty v CJ).
Žák, jemuž byl přidělen asistent-modifikátor, musí u maturitní zkoušky prokázat stejné vědomosti v tom kterém předmětu jako jeho ostatní spolužáci. Není tedy přípustné, aby modifikátor žákovi vysvětloval např. význam odborných termínů nebo jej jinak zvýhodňoval.
Funkce asistenta-modifikátora může být školským poradenským zařízením žákovi přiznána pouze v naprosto výjimečných případech. Asistent-modifikátor je nutný v případě, kdy narušená komunikační schopnost, porucha či postižení neumožňuje žákovi (nebo umožňuje pouze s velkými obtížemi) porozumět významu textu (instrukcím pro práci se zkušební dokumentací a zadáním úloh). Úroveň jazykové podpory ze strany modifikátora tedy přesahuje podporu poskytovanou asistentem-předčitatelem. Asistent-modifikátor je osoba schopná modifikovat. Musí se zavázat k dodržování pravidel pro asistenta-modifikátora [PDF, 424 kB] a pravidel modifikace.1
Pomoc asistenta-modifikátora je obvykle určena žákům
- se sluchovým postižením, kteří mají v důsledku ztráty sluchu omezené kompetence v českém jazyce, ale v komunikaci přitom nepreferují český znakový jazyk (mívají omezenou slovní zásobu, obtíže s porozuměním významu sdělení);
- s narušenou komunikační schopností – s těžkou formou dysfázie (mají obtíže s porozuměním významu sdělení);
- s poruchami autistického spektra (mají obtíže s porozuměním významu sdělení).
Výše zmínění žáci mají vzhledem ke svým vzdělávacím potřebám k dispozici formálně i obsahově upravenou zkušební dokumentaci a kompenzační pomůcky didaktického charakteru (slovník synonym). I přes tuto skutečnost mohou mít tito žáci obtíže s porozuměním určitých pasáží v textu; a v takovém případě je právě nutná podpora od asistenta-modifikátora.
Asistentem-modifikátorem by měla být osoba žákovi známá, nejlépe osoba, která tuto funkci doposud plnila (pedagog žáka).
Pravidla pro práci asistenta-modifikátora
Asistent-modifikátor na požádání žákem modifikuje text tak, aby mu žák porozuměl, tzn., že na požádání žáka:
- vysvětluje slova a slovní spojení (s výjimkou odborných termínů daného předmětu);
- objasňuje obsah sdělení, aniž by žáka neoprávněně zvýhodnil.
Modifikace probíhá v češtině a může být podpořena prvky z jiných komunikačních systémů založených na českém jazyce (např. znakované češtiny).2
Komunikační prostředky, jejichž volba reflektuje individuální speciální vzdělávací potřeby konkrétního žáka a dosavadní způsob modifikace textu ve vzdělávacím procesu, jsou následující:
- mluvené slovo (v případě, že žák umí odezírat, musí být splněny podmínky pro odezírání a modifikátor musí správně artikulovat);
- psané slovo;
- další komunikační systémy založené na českém jazyce, které žák ovládá.
1 Asistent modifikátor je seznámen s pravidly pro asistenty-modifikátory a modifikaci ovládá i prakticky.
2 Pojem "další komunikační systémy“ je definován v zákoně č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob (v platném znění).