Změna v ověřování jazykové kompetence v didaktickém testu z cizích jazyků
Tato změna je platná od jarního zkušebního období 2024 a týká se pouze jazykové kompetence.
Změna v didaktickém testu z cizích jazyků pro školní rok 2023/2024 je v souladu se současnou vyhláškou č. 177/2009 Sb., s katalogy požadavků pro zkoušky z cizích jazyků společné části maturitní zkoušky a požadavky vymezenými ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky (dále jen SERRJ).
Změna se týká pouze jazykové kompetence, která je ověřována v 9. části. Časový limit pro řešení didaktického testu (110 minut), požadavky na jazykové kompetence vymezené v katalozích požadavků pro cizí jazyky (str. 11) a stanovená mezní hranice úspěšnosti pro didaktický test (44 %) zůstávají nezměněny.
ZDŮVODNĚNÍ A PŘÍNOSY ZMĚNY
- Změna v didaktickém testu reflektuje aktualizaci mezinárodního dokumentu SERRJ v roce 2018
a změny v ověřování jazykové kompetence u mnoha mezinárodních jazykových zkoušek. Změny v jazykových zkouškách se projevují různým způsobem, např. prodloužením/krácením délky textů, úpravou formátu úloh, zařazením nově ověřovaných dovedností, nahrazením některé části testů či úpravou úloh (redukce počtu úloh, změna formátu úloh) ověřujících jazykovou kompetenci. Tyto změny vedou k posílení rozvoje komunikačních dovedností nejen v produktivních řečových dovednostech, ale i v těch receptivních. - Přínosem změny v didaktickém testu je zpřehlednění a vyváženost (bodové váhy) jednotlivých částí didaktického testu, tj. 40 bodů – poslech; 40 bodů – čtení; 20 bodů – jazyková kompetence. Za didaktický test z cizích jazyků lze tedy získat celkem 100 bodů.
- Přínosem změny je snížení celkového náhodného skóre v didaktickém testu, tj. možnosti vyřešit didaktický test náhodným tipováním.
POPIS ZMĚNY
Změna v didaktickém testu se týká pouze jazykové kompetence, tj. rozdělení 9. části na dvě kratší části. Didaktický test z cizích jazyků obsahuje nově celkem 10 částí.
- V 9. části je výchozí text zkrácen a počet úloh (multiple-choice s nabídkou 3 odpovědí A–C) je redukován na 10. Počet bodů za správnou odpověď je 1, celkem tak za tuto část žák může získat nejvýše 10 bodů. Ověřovány jsou stávající dovednosti / specifické cíle, dojde pouze k redukci počtu úloh. Ověřované dovednosti / specifické cíle jsou v souladu se stávajícími katalogy požadavků pro cizí jazyky.
- Nově je v didaktickém testu přidána 10. část, ve které je jazyková kompetence ověřována na pěti úzce otevřených úlohách. Dle charakteru jazyka byl zvolen vhodný formát otevřených úloh.
U anglického, španělského a francouzského jazyka žák doplňuje na základě kontextu správný výraz bez nabídky základního tvaru ověřovaného mluvnického jevu, jde o tzv. úlohy open cloze (vzorové příklady AJ, vzorové příklady ŠJ, vzorové příklady FJ). U německého a ruského jazyka žák pracuje s nabídkou základního tvaru ověřovaného mluvnického jevu, který musí dle kontextu převést do správného tvaru (vzorové příklady NJ, vzorové příklady RJ).
Počet bodů za správnou odpověď v 10. části je 2, celkem tak za tuto část žák může získat nejvýše
10 bodů. Ověřovány jsou stávající dovednosti / specifické cíle, dojde pouze ke změně formátu úloh. Ověřované dovednosti / specifické cíle jsou v souladu se stávajícími katalogy požadavků pro cizí jazyky.