Kde najdu výsledky z maturitních didaktických testů?

Protokoly o výsledcích didaktických testů si může žák nechat zaslat přes Výsledkový portál žáka.

Portál je založen na principu jednoznačné registrace a autentizace žáka a jeho souhlasu se zasíláním příslušných výsledkových dokumentů na e-mailovou adresu. Do Výsledkového portálu žáka se můžete zaregistrovat pomocí autentizačního kódu VPŽ, který je součástí výpisu z přihlášky k maturitní zkoušce nebo pozvánky k písemným zkouškám společné části maturitní zkoušky.

Pokud nemáte k dispozici kód VPŽ, musíte požádat vedení školy o zaslání alespoň jednoho z dokumentů uvedených výše. Pokud nejste na portále registrováni, můžete opět požádat vedení školy o zpřístupnění protokolu o výsledcích didaktických testů. Naše instituce nemá oprávnění k vydávání těchto dokumentů na žádost žáka.

Více informací naleznete na stránkách VPŽ (cermat.cz).

Zadal/a jsem špatnou adresu při registraci do VPŽ, co mám dělat, abych se mohl/a přihlásit?

 Žák se může zaregistrovat na více emailových adres. Stačí mít tedy kód VPŽ a znovu se registrovat se správnou emailovou adresou.

Více informací naleznete na stránkách VPŽ (cermat.cz).

Můžu použít doporučení k uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky i v příštím zkušebním období, když už jsem ho jednou využil/a?

Ano. Doporučení k uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky má platnost 2 roky a lze jej využít opakovaně.

Více nformací naleznete v sekci Právní předpisy | Maturitní zkouška (cermat.cz).

Můžu maturovat z profilového předmětu, na který jsem v průběhu studia nechodil/a?

Ano. Důležité je, aby byl předmět v nabídce profilových zkoušek, kterou zveřejňuje ředitel školy 7 měsíců před konáním první profilové zkoušky.

Více nformací naleznete v sekci Právní předpisy | Maturitní zkouška (cermat.cz).

Kolik mám času na vykonání maturitní zkoušky?

Žák může maturitní zkoušku vykonat nejpozději do 5 let od data, kdy přestal být žákem školy. Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni, kdy úspěšně vykonal maturitní zkoušku. Nevykonal-li žák jednu nebo obě části maturitní zkoušky v řádném termínu, přestává být žákem školy 30. června roku, v němž měl vzdělávání řádně ukončit.

Více nformací naleznete v sekci Právní předpisy | Maturitní zkouška (cermat.cz).

Když jsem neuspěl/a jen u jedné části maturitní zkoušky, musím ji v opravném opakovat celou, včetně těch částí, u kterých jsem uspěl?

Koná-li žák opravnou zkoušku, koná pouze tu část zkoušky, v níž neuspěl. Pokud tedy žák neuspěje u ústní zkoušky z jazyka – českého nebo cizího, ale u písemné práce ano, koná v opravném termínu pouze ústní zkoušku. Totéž platí u profilových zkoušek, které mají více forem – žák koná jen tu formu, u které neuspěl.  

Více informací naleznete na stránkách Maturitní zkouška | Maturitní zkouška (cermat.cz), v sekci Základní pravidla pro konání maturitní zkoušky.

Jak postupovat, když už jednu maturitu mám a chci si dodělat jen profilové zkoušky na jiné škole?

Pro tento typ žádosti neexistuje žádný oficiální formulář. Žádost o uznání společné části maturitní zkoušky si žák/yně zpracuje sám/sama, přiloží kopii maturitního vysvědčení a odevzdá řediteli školy. Na přihlášce k maturitní zkoušce označí pouze zkušební předměty, ze kterých chce konat maturitní zkoušku.

Více nformací naleznete v sekci Právní předpisy | Maturitní zkouška (cermat.cz).

Kolik můžu absolvovat opravných zkoušek?

V případě, že žák povinnou zkoušku společné části nebo profilové části maturitní zkoušky vykonal neúspěšně, může konat opravnou zkoušku, a to nejvýše dvakrát z každé zkoušky.

Výjimku tvoří maturanti, kteří byli žáky posledního ročníku ve školním roce 2020/2021, kterým byl na základě opatření obecné povahy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy navýšen počet opravných zkoušek u didaktických testů společné části a praktických zkoušek profilové části o 1 opravnou zkoušku z každé zkoušky (tzn. tito maturanti mají u těchto zkoušek celkem 4 pokusy).

Navýšení počtu opravných zkoušek o 1 opravnou zkoušku u didaktického testu či praktické zkoušky se nad rámec výše uvedené skupiny žáků týká také všech dalších maturantů, kteří byli ve školním roce 2020/2021 přihlášeni k těmto zkouškám v jarním nebo podzimním zkušebním období v rámci opravné nebo náhradní zkoušky.

Více informací naleznete na stránkách Maturitní zkouška | Maturitní zkouška (cermat.cz), v sekci Základní pravidla pro konání maturitní zkoušky.

Vyčerpal/a jsem počet opravných zkoušek, co teď?

Opravnou zkoušku lze konat pouze dvakrát z každé zkoušky. Pokud žák tuto možnost vyčerpá, nemá již nárok na další opravný termín. Pokud chce konat maturitní zkoušku znovu, musí se přihlásit znovu ke studiu a po přijetí ke studiu na střední školu má žák možnost požádat ředitele školy o přijetí do vyššího ročníku než do prvního ročníku na základě předchozího vzdělávání na střední škole, které doloží ročníkovými vysvědčeními.

Více nformací naleznete v sekci Právní předpisy | Maturitní zkouška (cermat.cz).

Jak můžu uplatnit české vysvědčení o maturitní zkoušce v zahraničí?

K vysvědčení o maturitní zkoušce lze získat dodatek k osvědčení v cizím jazyce. Více informací naleznete na stránkách Dodatek k osvědčení | europass.cz.

Kdy se zveřejňuje zadání didaktického testu a klíč správných řešení na stránkách CERMAT?

Zadání didaktického testu zveřejňujeme v den konání didaktického testu z daného zkušebního předmětu. Klíč správných řešení zveřejňujeme až po zasedání validačních komisí. Různé další výsledky zveřejněné na jiných webových stránkách hned po konání didaktických testů nejsou oficiálními klíči správných řešení CZVV a za jejich správnost neručíme. Zadání a klíče správných řešení naleznete na našich stránkách Testy a zadání | Maturitní zkouška (cermat.cz).

Jak se můžu připravit na didaktický test?

Doporučujeme projít si Katalogy požadavků | Maturitní zkouška (cermat.cz), které vymezují očekáváné vědomosti a dovednosti, které mohou být ověřovány v rámci společné části maturitní zkoušky.

Dále doporučujeme pro procvičení navštívit odkaz Testy a zadání | Maturitní zkouška (cermat.cz), kde žák nalezne testová zadání, klíče správných řešení nebo komentovaná řešení jednotlivých úloh z minulých let. Zároveň je zde k dispozici záznamový arch pro jednotlivé testy, u kterého doporučujeme vyzkoušet zápis odpovědí do tohoto specifického dokumentu.

Nemůžu se dostavit k maturitní zkoušce kvůli nemoci, co mám dělat?

Pokud se žák ke zkoušce nedostaví, například z důvodu nemoci, může svou nepřítomnost řediteli školy do 3 pracovních dnů od termínu konání zkoušky. V případě, že ředitel školy omluvu uzná, vzniká žákům právo konat náhradní zkoušku. Pro omluvu neexistuje žádný oficiální formulář, tento dokument si žák zpracovává sám.

Více informací naleznete na stránkách Maturitní zkouška | Maturitní zkouška (cermat.cz), v sekci Základní pravidla pro konání maturitní zkoušky.

Těsně před konáním maturitní zkoušky jsem si zlomil/a ruku a nemohu psát. Jaké mám možnosti, abych stále mohl/a konat maturitní zkoušku?

Ve výjimečném případě náhlých nepředvídatelných zdravotních komplikací (např. akutní úraz ruky), které lze řešit poskytnutím kompenzačních pomůcek (využití počítače, s tím související navýšení času) a konání zkoušky v náhradním termínu by situaci uchazeče neřešilo, může ředitel střední školy rozhodnout o uzpůsobení podmínek přijímacího řízení i bez doporučení ŠPZ. V tomto případě nejde o uchazeče se speciálními vzdělávacími potřebami, a tedy uchazeč není zařazen do kategorie uzpůsobení dle druhu znevýhodnění, ale uplatňuje se zde princip poskytnutí rovných podmínek na rovnoprávném základě s ostatními. O takovém uzpůsobení se provede písemný záznam.

Musím si přihlásit v opravném/náhradním termínu všechny zkušební předměty, u kterém jsem neuspěl v předešlém zkušebním období?

Ne, nemusíte. Pokud má ovšem zkouška více forem, pak je žák automaticky přihlášen ke všem chybějícím formám této zkoušky.

Může mi být vydáno více doporučení školského poradenského zařízení různých kategorií?

Ano, kombinace doporučení je možná.

Můžu si změnit výběr maturitních předmětů, které jsem si vybral v jarním zkušebním období?

Ne, po konání řádného termínu nelze měnit portfolio zkoušek. Pouze pokud žák podá přihlášku pro jarní zkušební období a poté neukončí ročník, tak si portfolio zkoušek pro další zkušební období může zvolit znovu.

Opatřením obecné povahy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy jsou stanoveny následující výjimky pro konání profilových zkoušek z českého jazyka a literatury a cizího jazyka.

Žáci posledních ročníků ve školním roce 2020/2021

  1. Nekonají profilovou zkoušku z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka, který si zvolili ve společné části.
  2. Zkoušku z cizího jazyka, který si nezvolili ve společné části, konají pouze formou ústní zkoušky před zkušební maturitní komisí (nekonají písemnou práci). Pravidlo platí i pro opravné a náhradní zkoušky těchto žáků.

Žáci konající maturitní zkoušku podle zákona č. 135/2020 Sb.

Žáci, kteří konali maturitní zkoušku v řádném termínu podle zákona č. 135/2020 Sb. (žáci posledních ročníků ve školním roce 2019/2020, kteří nepsali písemné práce), skládají profilové zkoušky z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka pouze formou ústní zkoušky. Pravidlo platí i pro opravné a náhradní zkoušky těchto žáků.

Opatření obecné povahy ze dne 29. ledna 2021 umožňovalo konání mimořádného termínu didaktických testů a navyšovalo počet opravných termínů k vykonání didaktických testů žákům zdravotnických a sociálních oborů vzdělání s nařízenou pracovní povinností nebo dobrovolnou pracovní činností. Tyto úpravy modelu maturitních zkoušek byly nově vydaným opatřením obecné povahy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 15. 3. 2021  [PDF, 14,23 MB] a následným dodatkem k tomuto opatření ze dne 14. 4. 2021  [PDF,  1,68 MB] zrušeny a nahrazeny uznáním úspěšného vykonání povinných didaktických testů dle průměrné známky z vybraných vysvědčení získaných za dobu středoškolského vzdělávání nebo dle volby žáka jejich dobrovolným vykonáním.

Toto opatření se týká žáků vybraných oborů vzdělání, kteří:

  1. jsou žákem posledního ročníku oboru vzdělání bez ohledu na formu vzdělávání

    53-41-M/01 Zdravotnický asistent;
    53-41-M/02 Nutriční asistent;
    53-41-M/03 Praktická sestra;
    53-41-M/04 Masér ve zdravotnictví;
    53-43-M/01 Laboratorní asistent;
    53-44-M/01 Ortoticko-protetický technik;
    53-44-M/03 Asistent zubního technika;
    53-41-L/51 Zdravotnický asistent;
    75-41-M/01 Sociální činnost;
    75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika;
    75-41-L/51 Sociální činnost;

    a zároveň

  2. v období od 12. října 2020 do 17. května 2021 odpracovali nejméně 160 hodin v rámci uložené pracovní povinnosti podle krizového zákona, v rámci pracovněprávního vztahu, v rámci praktického vyučování nebo na základě svého rozhodnutí u orgánů ochrany veřejného zdraví, u poskytovatelů zdravotnické záchranné služby, u poskytovatelů zdravotních služeb lůžkové péče, u poskytovatelů sociálních služeb v zařízení domovů pro osoby se zdravotním postižením, domovů pro seniory a domovů se zvláštním režimem a poskytovatelů odlehčovacích sociálních služeb v pobytové formě (podle § 48, 49, 50 a 44 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách), u zařízení sociálních služeb a u zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc

    a zároveň

  3. tyto skutečnosti doloží řediteli školy potvrzením do 17. května 2021.

Tito žáci se mohou následně rozhodnout, zda budou nebo nebudou konat povinné didaktické testy společné části maturitní zkoušky. Pokud se žák rozhodne didaktické testy konat, sdělí tuto informaci písemně řediteli školy do dne předcházejícího dni jejich konání (tj. do dne v rozmezí 23. až 25. května 2021 v závislosti na tom, o který zkušební předmět jde). Žák si může zvolit, že bude konat pouze některý z povinných didaktických testů.

Na jinou skupinu osob přihlášených ke konání maturitní zkoušky se tato možnost nevztahuje. Konat didaktické testy musí všichni žáci, kteří se vzdělávají v jiné než denní formě vzdělávání výše uvedených oborů, jsou žáky jiného oboru vzdělání nebo jsou přihlášeni k opravné či náhradní zkoušce.

Způsob dokládání odpracované doby

Pracovní povinnost, kterou nařizuje hejtman nebo primátor hl. m. Prahy na základě krizového opatření, prokáže žák potvrzením vydaným zařízením, ve kterém povinnost vykonával. Žák, který je v hlavním pracovním poměru se prokáže například pracovní smlouvou a potvrzením zaměstnavatele, že v daném období vykonával práci (v
minimálním celkovém rozsahu 160 hodin), žák, který vykonával pracovní činnosti na základě pracovněprávního vztahu mezi zařízením a žákem (např. DPP nebo DPČ), předloží typicky potvrzení vydané také příslušným zařízením, které potvrdí formu vztahu, období výkonu prací a časový rozsah prací.

V případě, že žák vykonával činnosti v rámci dobrovolnictví, předloží také potvrzení o dobrovolnické činnost s uvedeným obdobím a časovým rozsahem, které vydá příslušné zařízení. V případě pracovního vztahu nebo dobrovolnictví lze činnost doložit i kombinací dokumentů: například pracovní smlouvu/dohodou o dobrovolnictví ve spojení s výkazem práce potvrzeným daným zařízením. Vždy musí být doloženo kdo, v jakém zařízení, v jakém časovém období a v jakém časovém rozsahu činnosti vykonával. Doklady musí být vydané příslušným zařízením (viz níže jejich výčet).

Také výkon praktického vyučování je výkonem práce, který se započítává do 160 hodin. Jedná se o výkon činností na základě smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách pracovního vyučování mezi školou a orgánem ochrany veřejného zdraví nebo poskytovatelem zdravotnické záchranné služby, poskytovatelem zdravotních služeb lůžkové péče, poskytovatelem sociálních služeb v zařízení domovů pro osoby se zdravotním postižením, domovů pro seniory a domovů se zvláštním režimem a poskytovatelů odlehčovacích sociálních služeb v pobytové formě (podle § 48, 49, 50 a 44 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách), zařízením sociálních služeb nebo se zařízením pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Škola má o praktickém vyučování evidenci, žák tedy nemusí dokládat odpracované hodiny zvláštním způsobem.

Zároveň však platí, že pokud škola uznala výkon práce konaný jako pracovní povinnost, nebo v pracovním vztahu nebo dobrovolně jako praktické vyučování, počítá se takto vykonaná práce do limitu. Odpracovanou dobou v minimálním rozsahu 160 hodin se rozumí skutečně odpracovaná doba, kterou žák odpracuje v rámci období 12. října 2020 až 17. května 2021. Může se stát, že žák nevykonával tuto práci pouze v jednom zařízení, ale ve více různých zařízeních. V tomto případě musí žák doložit všechna potvrzení o skutečně odpracované době ve všech zařízeních tak, aby odpracované doby v součtu činily nejméně 160 odpracovaných hodin.

Není možné uznat smluvní vztah, který bude pokračovat, ale žák do 17. května 2021 nebude mít 160 hodin již odpracovaných, (bude je mít odpracovány až po tomto dni). Termín 17. května 2021 je definitivní, nelze jej prodloužit ani prominout.

Výčet uznatelných zařízení

V souladu s opatřením obecné povahy lze žákovi uznat práci, kterou vykonával u:

  1. Orgánu ochrany veřejného zdraví
    Např. krajská hygienická stanice (může se jednat například o pomoc s trasováním).
  2. Poskytovatele zdravotnické záchranné služby
    Typicky se jedná o záchrannou službu, kde mohl žák pracovat např. v operativě (příjem tísňových volání) nebo ve výjezdové skupině.
  3. Poskytovatele zdravotních služeb lůžkové péče
    Typicky se jedná o nemocnice, které mohou být zřízeny jako příspěvkové organizace Ministerstva zdravotnictví nebo jednotlivých krajů, ale může se jednat také o soukromé nemocnice. Podmínkou je poskytování služeb lůžkové péče, nejedná se tedy o praktické lékaře, ambulance či polikliniky, ale neznamená to, že by žáci museli vypomáhat pouze u pacientů na lůžkách. Lze tedy uznat například v nemocnicích výkon činností při zajišťování testování či očkování osob apod.
  4. Domova pro osoby se zdravotním postižením
    Zřizovatel těchto zařízení může být fyzická i právnická osoba (může mít např. i formu spolku), obec, kraj (typicky příspěvková organizace), církev (např. Diakonie Českobratrské církve evangelické) a MPSV – v případě pochybností doporučujeme ověřit v registru poskytovatelů sociálních služeb.  
  5. Domova pro seniory
  6. Domova se zvláštním režimem
    Jedná se o zařízení, která poskytují dlouhodobé pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu chronického duševního onemocnění, závislosti na návykových látkách, osobám se stařeckou, Alzheimerovou demencí a další typy demencí, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné osoby – v případě pochybností doporučujeme ověřit v registru poskytovatelů sociálních služeb.
  7. Poskytovatele odlehčovacích sociálních služeb v pobytové formě
    Podle § 48, 49, 50 a 44 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách se jedná o pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, o které je jinak pečováno v jejich přirozeném sociálním prostředí – podle uvedených ustanovení se jedná o odlehčovací sociální pobytové služby poskytované u domovů pro osoby se zdravotním postižením, u domovů pro seniory a u domovů se zvláštním režimem. V případě pochybností doporučujeme ověřit v registru poskytovatelů sociálních služeb.
  8. Zařízení sociálních služeb
    Veškerá zařízení jsou dohledatelná v registru zařízení sociálních služeb.
  9. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
    Nejčastěji je zřizovatelem kraj (nejčastěji bude mít tedy formu příspěvkové organizace kraje), zřizovatelem může být ale i obec, Fond ohrožených dětí nebo jiná soukromá právnická osoba.

Hodnocení žáků

Hodnocení společné části žáka, který nekoná povinné didaktické testy

Žák zdravotnického nebo sociálního oboru vzdělání je z předmětů společné části, ke kterým se přihlásil, na vysvědčení hodnocen „uspěl“ s procentuálním vyjádřením úspěšnosti. Tabulka převedení průměrné známky na procentuální vyjádření úspěšnosti je uvedena ve vydaném opatření obecné povahy ze dne 15. 3. 2021  [PDF, 14,23 MB].

Průměrná známka se určí jako aritmetický průměr hodnocení na vysvědčeních. Ředitel školy vychází z hodnocení
všech povinných předmětů odpovídajících obsahu vzdělávání ověřovaného danou zkouškou. Pro čtyřleté obory vzdělání se použijí známky na vysvědčení za druhé pololetí prvních tří ročníků a hodnocení na vysvědčení za první pololetí školního roku 2020/2021. V případě dvouletého denního nástavbového studia se použije hodnocení za druhé pololetí prvního roku vzdělávání, a hodnocení na vysvědčení za první pololetí školního roku 2020/2021.

Hodnocení společné části žáka, který dobrovolně koná povinné didaktické testy

Pokud se žák rozhodne didaktické testy konat, musí tuto informaci písemně sdělit řediteli školy alespoň den před konáním příslušného didaktického testu. Pokud žák didaktický test následně vykoná úspěšně, je hodnocen podle kritérií hodnocení stanovených MŠMT

V případě, že žák v didaktickém testu dosáhne horšího hodnocení než hodnocení vycházejícího z průměrné známky vypočítané z příslušných vysvědčení, na maturitním vysvědčení bude uvedeno hodnocení stanovené na základě průměrné známky. 

Žák, který se ke zkoušce nedostavil a zároveň se řádně neomluvil, je hodnocen podle průměrné známky vypočítané z příslušných vysvědčení. Žák, který se ze zkoušky omluvil, může konat náhradní termín zkoušky. Do konání náhradního termínu není žák z tohoto didaktického testu hodnocen a není mu vydáno maturitní vysvědčení.

Pokud žák u didaktického testu neuspěje, bude na vysvědčení hodnocen podle průměrné známky vypočítané z příslušných vysvědčení a, uspěje-li i u ostatních povinných zkoušek maturitní zkoušky, obdrží maturitní vysvědčení. Opravná zkouška neúspěšně vykonaného didaktického testu se v tomto případě nekoná.

Zkouška matematika rozšiřující je od školního roku 2020/2021 nepovinnou zkouškou společné části maturitní zkoušky, která svou formou a obsahem odpovídá dříve konané nepovinné výběrové zkoušce z matematiky, jejíž pokusné ověřování probíhalo mezi lety 2017 až 2020 pod názvem Matematika+.

Hlavním účelem zkoušky zůstává zvýšení celkové úrovně matematické gramotnosti žáků středních škol. Matematika rozšiřující je zkouška ze středoškolského učiva matematiky, jejímž cílem je ověřit takové dovednosti a vědomosti žáků, jež jsou důležitým předpokladem pro úspěšné zvládnutí studia na vysokých školách technického, ekonomického, matematického a přírodovědného zaměření a následně také pro kvalitní výkon vybraných profesí.

Jak a proč se ke zkoušce přihlásit

Matematiku rozšiřující si lze přihlásit pouze jako nepovinnou zkoušku společné části maturitní zkoušky. Ke zkoušce se mohou přihlásit všichni žáci, kteří podávají přihlášku k maturitní zkoušce v řádném termínu – k přihlášení stačí, aby žák na přihlášce zaškrtnul matematiku rozšiřující jako nepovinnou zkoušku společné části (není tedy nutná registrace a podání speciální elektronické přihlášky na výsledkovém portálu žáka, jako tomu bylo v případě zkoušky Matematika+).

Úspěšný výsledek zkoušky je velmi často zohledňován fakultami vysokých škol v rámci přijímacího řízení. Neúspěšný výsledek nemá vliv na celkový výsledek maturitní zkoušky – maturitní vysvědčení je žákům vydáváno na základě výsledků povinných zkoušek společné a profilové části. 

Matematika rozšiřující a vysoké školy

Výsledek z matematiky rozšiřující byl v minulém školním roce hojně zohledňován vysokými školami v rámci přijímacího řízení, stipendijních programů či jiným způsobem. Stále více vysokých škol si uvědomuje studijní potenciál žáků, kteří jsou schopni výběrovou zkoušku z matematiky úspěšně složit, a výsledek takové zkoušky bonifikuje.

Obsah a forma zkoušky

Rozsah ověřovaných požadavků na vědomosti a dovednosti žáků je stanoven katalogem požadavků  [PDF, 592 kB], který svým obsahem navazuje na katalog požadavků pro dříve konanou nepovinnou výběrovou zkoušku Matematika+. Testová zadání z předchozích let (včetně testů pro Matematiku+, které formálně i obsahově odpovídají zkoušce z matematiky rozšiřující), jsou k dispozici v záložce Testy a zadání

Zkouška se koná formou didaktického testu, který se skládá z uzavřených, otevřených a široce otevřených úloh. Didaktický test je hodnocen slovně hodnocením "uspěl" nebo "neuspěl". Za správná řešení všech úloh v testu lze získat celkem 50 bodů, přičemž pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 17 bodů. Způsob hodnocení zkoušky stanoví Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v kritériích hodnocení

Časový limit

Na řešení didaktického testu je vyhrazeno 150 minut. Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mají čas prodloužen podle svého zařazení na základě doporučení školského poradenského zařízení (více viz část Úpravy podmínek). Žákům, kteří se v souladu s § 20 odst. 4 školského zákona vzdělávali alespoň 4 roky v předcházejících 8 letech před zkouškou ve škole mimo území České republiky, se na jejich žádost (uvedenou v přihlášce k maturitní zkoušce) prodlužuje doba konání didaktického testu o 15 minut.

Povolené pomůcky

U zkoušky je povoleno používat Matematické, fyzikální a chemické tabulky a vzorce pro střední školy, které nesmí obsahovat příklady řešení či vysvětlení vzorců (samozřejmě bez jakýchkoli poznámek; zvýraznění či podtržení je povoleno). Rovněž je možné používat publikace, jejichž obsah nepřesahuje informace uvedené v běžných vydáních matematických, fyzikální a chemických tabulek (s doložkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) a které neobsahují výklad vzorců, ukázky užití vzorců ani řešené vzorové úlohy.

Žáci dále mohou používat rýsovací potřeby (tužka, guma, pravítko, trojúhelník s ryskou, úhloměr a kružítko) a kalkulačku bez grafického režimu, řešení rovnic a úprav algebraických výrazů. Kalkulačka nesmí vykreslovat grafy, nesmí zjednodušovat algebraické výrazy obsahující proměnnou a nesmí ani počítat kořeny algebraických nebo jiných rovnic. Nelze použít programovatelnou kalkulačku.

Kalkulačka by měla naopak zvládat všechny početní (aritmetické) operace (sčítání, odčítání, násobení dělení, umocňování a odmocňování), měla by počítat hodnoty elementárních funkcí (sinus, kosinus a tangens, logaritmus) a k hodnotám těchto funkcí nalézt argument (resp. hodnoty inverzních funkcí). Toleruje se mnoho dalších funkcí kalkulaček, např. práce se zlomky, částečné odmocňování (tedy úpravy aritmetických výrazů pouze s čísly), převody úhlů, výpočet faktoriálů a kombinačních čísel, statistické funkce apod.

Při práci s testovými sešity mohou žáci používat i další psací potřeby (např. zvýrazňovače, pastelky, fixy), jejich použití do záznamových archů určených k digitalizaci je ale zakázáno!

Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mohou využívat kompenzační pomůcky stanovené v doporučení školského poradenského zařízení. Žáci podle § 20 odst. 4 mohou použít překladový slovník.

Termín konání a zveřejnění výsledků zkoušky

V jarním zkušebním období se zkouška bude konat  v období od 2. do 7. května 2024. Přesný termín konání zkoušky bude stanoven do 15. ledna 2024. V podzimním zkušebním období se zkouška uskuteční v období od 1. do 10. září 2024 (přesný termín bude stanoven do 15. srpna 2024). Pokud se žák ke zkoušce nedostaví a řádně se omluví řediteli školy, může konat náhradní zkoušku. V případě, že žák u zkoušky neuspěje, není možné konat opravnou zkoušku.

Výsledek zkoušky bude uveden na protokolu o výsledcích didaktických testů žáka společně s výsledky z ostatních zkušebních předmětů společné části. V jarním zkušebním období ředitel školy obdrží protokoly do 15. května 2024, v podzimním zkušebním období pak do 10. září 2024.

 

Na základě četných žádostí škol a ve snaze pomoci pedagogům při přípravě písemných prací a ústních zkoušek z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka, které jsou od školního roku 2020/2021 součástí profilové části, se Centrum rozhodlo poskytnout školám k užití některé dokumenty, které byly při konání těchto zkoušek využívány do konce školního roku 2019/2020 ve společné části maturitní zkoušky.

Všechny níže uvedené materiály jsou určeny výhradně školám a jejich pedagogům pro účely výuky, konání zkoušek a další nekomerční aktivity spojené s pedagogickou činností školy. Pro tyto účely školy nemusí žádat Centrum o souhlas s užitím materiálů na základě pravidel pro využívání obsahu vytvářeného Centrem. Upozorňujeme, že zveřejněné materiály nemusí formálně a obsahově zcela odpovídat aktuálnímu modelu maturitní zkoušky. Měly by být užity vždy s ohledem na konkrétní podobu a obsah daného předmětu či zkoušky, v jejichž rámci jsou využívány.

Písemné práce

Zadání a záznamové archy písemných prací od roku 2016 do roku 2020 jsou k dispozici na webových stránkách Centra v sekci Testy a zadání z předchozích období.

Ústní zkoušky

Centrum ponechává ve svém informačním systému (IS CERTIS) dostupný generátor pracovních listů pro ústní zkoušky z cizího jazyka a banku pracovních listů pro ústní zkoušky z českého jazyka a literatury konané ve společné části. Dále jsou v informačním systému uloženy šablony pro tvorbu pracovních listů z cizího jazyka, bianco formuláře záznamu o hodnocení ústní zkoušky a protokolu o výsledcích ústních zkoušek ‒ tyto dokumenty jsou k dispozici rovněž v elektronické knihovně informací LMS, do které má kromě vedení školy přístup i každý pedagog, který absolvoval odborné školení na některou z funkcí zajišťujících společnou část maturitní zkoušky.

Kritéria hodnocení

Kritéria hodnocení zkoušek společné části maturitní zkoušky v letech 2018–2020 jsou k dispozici v Archivu webových stránek Centra v sekcích věnovaných příslušnému ročníku maturitní zkoušky. Dokumenty byly vloženy také do elektronické knihovny informací LMS a do knihovny informačního systému Centra.

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání | © 2019 Všechna práva vyhrazena
Textová verze | Mapa stránek | Prohlášení o přístupnosti

Evropská unie logoEvropské strukturální fondy logoMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy logo

Informace o cookies

Když kliknete na „Přijmout všechny soubory cookie“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na vašem zařízení, což pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami. Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat v Nastavení cookies. Další informace naleznete v sekci Informace o zpracování údajů na webu.

Nastavení cookies


Používáme následující soubory cookies

Při návštěvě jakékoli webové stránky je pravděpodobné, že stránka získá nebo uloží informace na vašem prohlížeči, a to většinou ve formě souborů cookie. Můžou to být informace týkající se vás, vašich preferencí a zařízení, které používáte. Většinou to slouží k vylepšování stránky, aby fungovala podle vašich očekávání. Informace vás zpravidla neidentifikují jako jednotlivce, ale celkově mohou pomoci přizpůsobovat prostředí vašim potřebám. Respektujeme vaše právo na soukromí, a proto se můžete rozhodnout, že některé soubory cookie nebudete akceptovat. Když kliknete na různé tituly, dozvíte se více a budete moci nastavení změnit. Nezapomínejte ale na to, že zablokováním některých souborů cookie můžete ovlivnit, jak stránka funguje a jaké služby jsou vám nabízeny.

Tyto cookies jsou nezbytné k tomu, aby Webové stránky fungovaly, takže není možné je vypnout. Většinou jsou nastavené jako odezva na akci, kterou na Webových stránkách sami provedete, jako je např. bezpečnostní nastavení, přihlašování, vyplňování formulářů. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookies nebo o nich posílal upozornění. Mějte na paměti, že některé stránky bez těchto souborů nebudou fungovat. Tyto soubory cookies neukládají žádné informace přiřaditelné ke konkrétní osobě. Tyto cookies můžeme nastavovat my nebo poskytovatelé třetí strany, jejichž služby na stránkách používáme. Tyto soubory cookies neukládají žádné informace přiřaditelné ke konkrétní osobě.
Tyto cookies slouží ke zlepšení fungování Webových stránek. Umožňují nám rozpoznat a zjistit počet návštěvníků a sledovat, jak návštěvníci používají Webové stránky. Pomáhají nám zlepšovat způsob, jakým Webové stránky fungují, například tak, že umožňují uživatelům snadno najít to, co hledají. Tyto cookies neshromažďují informace, které by dokázaly identifikovat Vaši osobu. Pomocí těchto nástrojů analyzujeme a pravidelně zlepšujeme funkcionalitu našich Webových stránek. Získané statistiky můžeme použít ke zlepšení uživatelského komfortu a abychom učinili Vaši návštěvu Webových stránek zajímavější pro Vás jako uživatele.